امید به کاهش تنش‌ها؛ مرگ سنوار برای حماس مشابه مرگ بن لادن برای القاعده است

اکنون حماس بی‌‌رهبر شده است. به این ترتیب، تقاضای آتش‌بس از جانب دولت بایدن و همین‌طور جهان عرب مقاومت‌ناپذیر خواهد بود

به نظر می‌رسد با مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس، دری برای پایان جنگ در خاورمیانه باز شده باشد. تیم کالینز در دیدگاهی در نشریه تلگراف می‌نویسد مرگ سنوار می‌تواند به آزادی گروگان‌ها و احتمالا آتش‌بس و عقب‌نشینی نسبی نیروهای اسرائیلی از غزه منجر شود. همچنین، اگر آمریکا فشار قابل‌ملاحظه‌ای وارد کند، چشم‌اندازی از آتش‌بس در لبنان در افق مشاهده می‌شود. حتی جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش نیز نفس راحتی خواهند کشید.

کالینز در ادامه می‌‌افزاید حمله ۷ اکتبر لحظه «هیروشیما»ی حماس بود. در شرایطی که دولت راست‌گرای اسرائیل محبوبیتش را از دست داده بود و با پیشرفت توافق ابراهیم، به نظر می‌رسید صحنه برای تغییری تاریخی در خاورمیانه آماده شده است تا در قبال تضمین امنیت اسرائیل، روند شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینی متوقف شود و حتی راه برای تشکیل کشور فلسطین و صلح واقعی در منطقه فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده نویسنده، حماس و جمهوری اسلامی متوجه شدند که اگر تمام این تغییرات رخ دهند، جهان دیگر به آن‌ها نیاز نخواهد داشت. هدف حمله ۷ اکتبر این بود که منطقه را به جنگ بکشاند و خشونت اسرائیل در پاسخ به این حمله رویکرد نسل‌های آینده را تعریف و آینده حماس و نفوذ جمهوری اسلامی را تضمین می‌کرد.

هرچند وقایع یک سال گذشته جمهوری اسلامی را تا آستانه خطرناک نابودی پیش برده است، جنبش‌های اعتراضی جناح چپ علیه اسرائیل و حامیانش در سراسر جهان و از همه مهم‌تر در غرب شکل گرفته است. این جنبش‌ها نه تنها اسرائیل بلکه یهودیان سراسر جهان را به شکلی که پنج سال پیش تصورناپذیر بود منزوی‌تر می‌کنند.

هر توافق یا آتش‌بسی همواره به آزادی گروگان‌‌های باقی‌مانده در دست حماس وابسته بوده است؛ و البته اسرائیل یک خط قرمز دیگر هم داشت: حذف یحیی سنوار که مغز متفکر حمله ۷ اکتبر بود. سنوار از این موضوع مطلع بود و هرگز با آزادی گروگان‌ها موافقت نمی‌کرد زیرا می‌دانست این به‌معنای مرگ حتمی‌اش بود.

کالینز می‌نویسد اکنون حماس بی‌‌رهبر شده است و با حمله انفجار پیجرها و سپس حذف حسن نصرالله، حزب‌الله نیز تضعیف شده است. به این ترتیب، تقاضای آتش‌بس از جانب دولت بایدن و همین‌طور جهان عرب مقاومت‌ناپذیر خواهد بود.

نویسنده مقاله معتقد است اسرائیل احتمالا برای تلافی‌جویی مقابل حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی مقاومت خواهد کرد، اما آمریکا و متحدان منطقه‌ای تلاش خواهند کرد مانع شوند و شاید حتی قطر مجبور شود خالد مشعل، آخرین بازمانده رهبری حماس، را اخراج کند.

با این حال، تعداد گروگان‌هایی که هنوز زنده‌اند‌ــ و با توجه به احتمال سوءاستفاده‌های جنسی و جسمی از دختران و مردان جوان، گروگان‌هایی که حماس بتواند زنده آزاد کند‌ــ مشخص نیست. اما به عقیده نویسنده، آمریکا خواستار پایان این بن‌بست خواهد شد و حماس تحت فشار فلسطینیان به آتش‌بس تن خواهد داد.

اما آیا نتانیاهو و کابینه‌اش موافقت خواهند کرد؟ آیا همچنان خواستار ضربه نهایی به جمهوری اسلامی خواهند بود؟ کالینز می‌نویسد: «با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شک دارم.»

«این ممکن است پایان باشد. فشار برای صلح ممکن است اکنون مقاومت‌ناپذیر شود، حتی برای نتانیاهو.»

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه